Potovanje običajno nikoli ne gre popolnoma po načrtih, ki smo si jih zadali. Včasih so spodrsljaji prijetne dogodivščine, ki nam za vedno ostanejo v spominu, včasih pa smo postavljeni tudi pred kakšno neprijetno preizkušnjo.
Nočna mora vsakega popotnika so težave na letališču – kakšna nesreča, ko potovanja ne moreš niti začeti zaradi zamude ali odpovedi leta. Sicer upam, da informacij, zapisanih v nadaljevanju, ne boste nikoli potrebovali, vseeno pa je dobro biti seznanjen s pravicami, ki jih imaš kot letalski potnik.
V Evropski uniji so pravice letalskih potnikov urejene v Uredbi EU o pravicah letalskih potnikov, ki določa pravila glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih:
Te pravice veljajo v primerih, ko se na pot odpravljamo s katerega koli letališča v EU ali ko letimo na letališče v EU s prevoznikom EU. Žal podobnih mednarodnih pravil, ki bi zajela tudi druge lete zunaj EU, na tem področju ni. Če se znajdete v takšni situaciji, se obrnite na letalsko družbo, ki je opravila let, saj večina letalskih družb kljub neobstoju poenotenih pravil potnikom vseeno nudi določene pravice in izplača odškodnino.
V primeru zavrnitve vkrcanja in odpovedi leta ste upravičeni do:
Odškodnina je odvisna od dolžine leta in zamude ob prihodu na cilj. Za lete do 1500 km znaša 250 €, nad 1500 km znotraj EU in pri vseh drugih letih med 1500 in 3500 km znaša 400 €, nad 3500 km znaša 600 €. Vendar se lahko odškodnina zmanjša za polovico, če vaša zamuda ne znaša več kot 2, 3 oziroma 4 ure.
Odškodnina vam ne pripada:
Letalski prevoznik vam mora ponuditi sledečo izbiro:
Pozor: po odločitvi za eno od teh treh možnosti nimate več pravice izbrati drugih dveh! Letalski prevoznik pa vam mora še vedno zagotoviti odškodnino (odvisno od razdalje leta in dolžine zamude ob prihodu glede na prvotno načrtovani čas prihoda).
Če vam letalski prevoznik ne ponudi izbire, ampak se enostransko odloči za povrnitev kupnine prvotne vozovnice, ste upravičeni do dodatnega nadomestila razlike v ceni nove vozovnice.
Letalski prevoznik vam mora med čakanjem na let ponuditi tudi brezplačno pomoč pri:
Če vam te pomoči ne ponudi, vam je dolžan povrniti vaše stroške, v kolikor so ti potrebni, razumni in primerni. Ne pozabite shraniti računov, s katerimi boste te stroške izkazali! Še pred tem pa se takoj pritožite pri letalskem prevozniku, ki upravlja let.
Letalski prevoznik vam mora ponuditi tudi brezplačno pomoč, ko pride do dve- ali večurne zamude pri letih, krajših od 1500 km, tri- ali večurne zamude pri daljših letih znotraj EU in drugih letih med 1500 in 3500 km ter štiri- ali večurne zamude pri letih, daljših od 3500 km. Tudi v tem primeru velja enako kot zgoraj, če vam letalski prevoznik teh pravic ne zagotovi.
Če vam zgornje informacije ne zadostujejo oziroma še vedno ne veste, do česa ste upravičeni v konkretnem primeru, imam za vas dobro novico! Norveški svet za potrošnike je pripravil »kalkulator pravic« letalskih potnikov, s katerim enostavno pridete do iskanih informacij. Vse, kar je treba storiti, je, da v polja vnesete letališče odhoda in prihoda, kalkulator pa vam izpiše vaše pravice v primeru zamude ali odpovedi leta, zavrnitve vkrcanja ali izgube prtljage. Uporaba je zelo enostavna, vse informacije pa so na voljo v slovenskem jeziku.
1. Najprej se obrnite na letalskega prevoznika, ki je upravljal let. Prvi korak je izredno olajšan z vseevropskim obrazcem za pritožbo zaradi kršitve pravic letalskih potnikov, ki ga v skladu z navodili izpolnite in naslovite na letalskega prevoznika.
2. Če letalski prevoznik ne odgovori na pritožbo v šestih tednih od prejema ali z odgovorom niste zadovoljni, se lahko s pritožbo obrnete na ustrezen nacionalni organ v državi, v kateri se je zgodil dogodek.
3. Če z odgovorom letalskega prevoznika niste zadovoljni, lahko uporabite postopek zunajsodnega reševanja sporov ali zadevo predložite Sodišču EU.
Za več informacij lahko obiščete spletno stran Tvoja Evropa ali preberete brošuro Pravice letalskih potnikov. Sicer pa vam želim čim manj nevšečnosti in čim več letalskih poletov novim dogodivščinam naproti!